Nowa, ponad 100-tonowa konstrukcja stalowa jest powoli wsuwana w zawieszony na podporach kratowy wiadukt nad torami kolejowymi, na przedłużeniu ulicy Jana z Kolna w Gdańsku. Ta konstrukcja, to przyszła jezdnia, którą po specjalnej ramie na małych rolkach, przy użyciu rozporników ręcznie przesuwa zaledwie 8-iu mężczyzn. Operacja ta potrwa jeszcze kilka najbliższych dni.
W ramach realizowanego obecnie kapitalnego remontu - o czym już pisaliśmy - najpierw uporano się z przyczółkami mostowymi, a następnie z łukową konstrukcją stalową. Po jej piaskowym pod wysokim ciśnieniem oczyszczeniu i zakonserwowaniu, odcięto ją od podłoża, czyli od jezdni. Była ona w bardzo złym stanie i należało ją usunąć, pociąć na części i wywieźć na złomowisko. Nowa jezdnia będzie przystosowana do pełnienia funkcji pieszej i rowerowej z możliwością prowadzenia ruchu pojazdów uprzywilejowanych i samochodów o ciężarze do 3,5 ton.
Wszystkie wykonywane skomplikowane technicznie operacje nie zakłócają przejazdu pociągów dalekobieżnych i SKM. Remontowany wiadukt powoli wraca do dawnej świetności, jako nieodłączny element krajobrazu miasta. Zostanie on jeszcze kilkakrotnie pomalowany, tak jak dotychczas na kolor żółty. Ma być także odpowiednio oświetlony, aby na tle stoczniowych dźwigów uwidocznić jego przemysłowy charakter.
Wiadukt powstał ok. 1913 - 14 roku i od tego momentu nie przechodził żadnego większego remontu, poza podniesieniem przęsła o ok. 20 cm podczas elektryfikacji linii kolejowej w 1968 roku. W ramach kosmetyki został on też pomalowany na kolor żółty, co wówczas, jeszcze w socjalistycznej Polsce, odbiło się w kraju dużym echem.
Obecny remont za 6,5 mln złotych, po wygranym przetargu, realizuje firma Skanska. Koniec prac zaplanowano na kwiecień 2012 roku. Udrożnione zostanie połączenie strefy kibica zlokalizowanej podczas czerwcowego UEFA Euro na Placu Zebrań Ludowych z ul. Jana z Kolna, co ułatwi dojście do stadionu PGE Arena Gdańsk w Letniewie.
W trakcie kapitalnego remontu, wiadukt został wyłączony z użytku. Piesi przez kilka miesięcy muszą korzystać z kładki nad torami w rejonie przystanku SKM Gdańsk Stocznia lub wiaduktu Błędnik.
Dodajmy, iż w sąsiedztwie remontowanego „żółtka” planowany jest już nowy węzeł drogowy. Mają zostać wybudowane dwa nowe wiadukty, które docelowo ulicą Nową Wałową połączą projektowane Nowe Miasto na terenie stoczni gdańskiej, z al. Zwycięstwa.
Wła-49
- 11/03/2012 20:19 - Trójmiejska Manifa przeciw lekceważeniu postulatów kobiet
- 10/03/2012 18:13 - Pokój kończy Gdański Areopag
- 10/03/2012 18:06 - Kto w zarządzie Energi?
- 10/03/2012 09:09 - Pomorska Busola Lewicy
- 09/03/2012 17:53 - Kobiety w Tójmieście też są oburzone...
- 08/03/2012 14:10 - Związkowy gorący protest na wiosnę?
- 08/03/2012 14:04 - Bolek królował w gdańskim sądzie. Wyszkowski nie przeprosi
- 08/03/2012 12:05 - Wyjątkowy Dzień Kobiet w Restauracji Hotelu Gdańsk
- 08/03/2012 08:50 - Pięćdziesięciolatkowie przekonani, że wiek dyskryminuje ich na rynku pracy
- 08/03/2012 08:44 - Rybicki: Komuna odniosła zwycięstwo zza grobu – podziały społeczne i alienacja stały się dziś faktem