Gdańsk angażuje 133 miliony złotych w inwestycję, która służyć ma głównie Morskiemu Portowi Gdańsk, przedsiębiorstwu, w którym miejskie udziały stanowią... 2 procent. Skarb Państwa jest głównym udziałowcem portu, ale to Gdańsk dźwiga ciężar inwestycji. Zarząd portu, ani minister finansów, ani minister gospodarki morskiej i budownictwa nie wysupłali na inwestycję złotówki. Przewodniczącym Rady Nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA jest prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
Portowym przeładunkom dużo bardziej przyda się nowoczesna kolejowa bocznica do załadunku kontenerów niż most wantowy i tunel pod Wisłą.
W dobie tzw. wolnego rynku i unijnego dofinansowania – samorządy zadłużają się by zrealizować inwestycje. Jeszcze nie jesteśmy płatnikami netto do unijnej kasy (płatnicy netto to kraje, które wpłacają do unijnego budżetu więcej, niż z niego dostają). Z czasem przyjdzie spłacić długi.
Pomniki władzy jak Europejskie Centrum Solidarności, Teatr Szekspirowski, gigantyczny stadion PGE Arena imponują rozmachem. Do tej listy dołączył Tunel pod Martwą Wisłą – drogowa przeprawa pod dnem Martwej Wisły w Gdańsku.
Tunel jest elementem budowanej Trasy Słowackiego. Połączy zachodnią część miasta z Wyspą Portową, gdzie Trasa Słowackiego będzie się łączyć z Trasą Sucharskiego. Szerokość rzeki w tym miejscu wynosi 160 m. Drążenie tunelu rozpoczęto 3 czerwca b.r. To zadanie inwestycyjne w materiałach budżetu jest określone jako "połączenie Portu lotniczego z Portem Morskim Gdańsk. W oficjalnych materiałach jest podany cel projektu: Wzrost konkurencyjności portu morskiego w Gdańsku.
- Realizacja inwestycji ma niezwykle duże znaczenie dla poprawy warunków ruchu w Gdańsku i dalszego rozwoju miasta. Ma na celu usprawnienie połączenia Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk - czytamy w materiałach Gdańskich Inwestycji Komunalnych. Tunel pod Martwą Wisłą to bowiem część Trasy Słowackiego, która ma połączyć Port lotniczy im. Wałęsy w Rębiechowie z gdańskim portem - od stadionu PGE Arena Gdańsk w Letnicy, do Trasy Sucharskiego. Jej budowa wraz z tunelowym odcinkiem pochłonie, jak zaplanowano, 1,420 mld zł. 1,154 mld zł pochodzi z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności. Na resztę kosztów przebicia tunelu pod Martwą Wisłą, łączącego dwie części portu, kasę wykłada Gdańsk.
Gmina Miasta Gdańska ma w Morskim Porcie Gdańsk skromne 2,16 proc. udziałów. 88,92 proc. należy do Skarbu Państwa. Pozostałe 8,92 proc. akcji to udziały pracownicze.
Kosztorys wydrążenia całego tunelowego odcinka wraz z węzłem drogowym Marynarki Polskiej opiewa na 885,5 mln zł. I to nie jest koszt ostateczny. Dofinansowanie UE to 752,3 mln zł.
- Nie ma innych niż Unia Europejska i Miasto Gdańsk podmiotów partycypujących w kosztach budowy Trasy Słowackiego – poinformowała nas Magdalena Kuczyńska, z Kancelarii prezydenta Gdańska.
Pozostałe co najmniej 133 mln zł wykłada miejska kasa. Czyżby Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA nie partycypował w budowie tunelu pod Martwą Wisłą?
- Nie partycypuje, ale będzie beneficjentem tej inwestycji – przyznaje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy ZMPG SA.
A jak to się robi w Gdyni? Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. przyjął założenia dotyczące zaangażowania się w ważne dla portu inwestycje. Budowa Trasy Kwiatkowskiego - połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych i międzynarodowych, realizowana była ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) oraz gminy Gdynia. Ale już rozbudowa ul. Janka Wiśniewskiego (realizacja inwestycji pozwoliła na wyprowadzenie ruchu z Portu Wschodniego na Estakadę Kwiatkowskiego) kosztem 72 mln zł była finansowana ze środków Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. i z funduszy UE.
- ZMPG SA sfinansował wkład krajowy rozbudowy ul. Janka Wiśniewskiego w kwocie 17 mln zł - informuje Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu i dyrektor ds. Infrastruktury i Zarządzania Majątkiem gdyńskiego portu.
Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą, to gigantyczne przedsięwzięcie. Zostaną wybudowane dwa równoległe tunele z jezdniami dwupasmowymi. Trasa Słowackiego posiada status drogi wojewódzkiej nr 472. Oznacza to, że wydatki związane z utrzymaniem i inwestycjami jej dotyczącymi to obowiązek samorządu woj. pomorskiego. Inwestycja ta nie generuje dochodów budżetu Gdańska. Spłata zaciąganych kredytów na jej finansowanie będzie zatem pochodzić z bieżących dochodów - kosztem ograniczenia wydatków na zdania własne Miasta.
ASG
Inne artykuły związane z:
- 20/07/2013 19:59 - Najlepsze Dyplomy ASP 2013
- 20/07/2013 09:04 - Na piątkę? Czy na jedynkę? Oceń pracę gdańskich motorniczych
- 19/07/2013 18:56 - ZAPARKUJ w Parku Oliwskim. W ten weekend!
- 19/07/2013 17:23 - Nie ma ostatecznej wersji raportu CBA o majątku prezydenta Gdańska
- 19/07/2013 17:16 - "Olena" najlepszym filmem krótkometrażowym SOPOT FILM FESTIVAL 2013
- 19/07/2013 16:07 - W Gdańsku o 33 proc. wzrosła liczba rowerzystów
- 18/07/2013 19:44 - Marek Formela: Bramkarz
- 18/07/2013 13:42 - Duda do Borusewicza: Nikczemność i świństwo
- 17/07/2013 14:03 - Odwołana dyrektor NFZ dziękuję
- 17/07/2013 13:05 - Tramwajem na Piecki Migowo