Tylko kiosków żal » „W Oliwie do kiosku już nie skoczysz” informuje portal StaraOliwa.pl „To już definitywnie koniec pew... List otwarty w obronie praw księdza Michała Olszewskiego, prezesa Fund... » Dążenie do zemsty nigdy nie będzie sprawiedliwością. Nie będzie nią też żaden wyrok podyktowany zems... Pomorska lista PiS do Brukseli: Fotyga, Smoliński, Drelich, Rakowski..... » Portal wybrzeze24.pl dotarł do nieoficjalnej listy kandydatów Prawa i Sprawiedliwości w tegorocznych... Kataklizm blisko - 19 zł za godzinę parkowania » Czy godzina parkowania będzie kosztowała 19 zł? Według przepisów przyjętych przez posłów Zjednoczone... Genowefa Grabowska: Jaka suwerenność? » Kto wygrał w samorządach, dlaczego relokacja migrantów niczego nie rozwiąże, jakie CV powinien mieć ... Liberał na etacie w Brukseli - Lewandowski w interesie Ukrainy » Janusz Lewandowski, pierwszy przewodniczący Kongresu Liberalno-Demokratycznego, minister prywatyzacj... Brządkowski wygrał proces i wybory » Trudno było sobie wyobrazić inny finał - Karnowski i Pobłocki muszą zapłacić po 2500 zł na cel społe... Dzień Ziemi w Przedszkolu nr 31 » Ekologia i dbanie o środowisko były głównymi tematami Dnia Ziemi zorganizowanego w Przedszkolu nr 31... Nowi włodarze w Pruszczu Gdańskim i Kwidzynie, bez zmian Kartuzach i S... » W niedzielę odbyła się II tura wyborów samorządowych. W Pruszczu Gdańskim i Kwidzynie wybrano nowe w... Rozprawa w trybie wyborczym w Tczewie » Łukasz Brządkowski, kandydat na prezydenta Tczewa pozwał swojego konkurenta i wspierającego go posła...
Reklama
Kataklizm blisko - 19 zł za godzinę parkowania
piątek, 26 kwietnia 2024 16:46
Kataklizm blisko - 19 zł za godzinę parkowania
Czy godzina parkowania będzie kosztowała 19 zł? Według przepisów
Energa Wybrzeże - Abramczyk Polonia LIVE: 21:27
niedziela, 05 maja 2024 08:42
Energa Wybrzeże - Abramczyk Polonia LIVE: 21:27
O godz. 14.00 na stadionie im. Zbigniewa Podleckiego rozpocznie się
Lechia krok od Ekstraklasy, wpadka Arki
piątek, 26 kwietnia 2024 17:34
Lechia krok od Ekstraklasy, wpadka Arki
I LIGA FORTUNA
Liga przyśpiesza. W ciągu tygodnia od 21 do
Lechia o krok od powrotu do Ekstraklasy
sobota, 04 maja 2024 18:34
Lechia o krok od powrotu do Ekstraklasy
Lechia zdominowała GKS Tychy. Gdańszczanie pokonali na Polsat Plus

Galeria Sztuki Gdańskiej

Barbara Gruszka – Maroko
sobota, 20 kwietnia 2024 15:18
Barbara Gruszka – Maroko
Obchodząca w maju swoje pięciolecie powstania gdańska Galeria "W

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Niewolnice z Pipidówki
wtorek, 23 kwietnia 2024 15:30
Niewolnice z Pipidówki
Jak świat światem walka pomiędzy kobietą a mężczyzną trwa,
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

„Życie jest snem” na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże

Na deskach Sceny Kameralnej Teatru Wybrzeże możemy zobaczyć najnowszy spektakl Kuby Kowalskiego i Julii Holewińskiej. Tym razem na warsztat wzięli dzieło „Życie jest snem” hiszpańskiego dramatopisarza Pedro Calderóna de la Barca, rezygnując z barokowego przesytu, stawiając na minimalizm i uniwersalizm.



Zostajemy zatem zaproszeni do królestwa/korporacji zajmującej się handlem i produkcją... snów. Wieża stała się zbudowanym z ekranów laboratorium, w którym Basilio – główny producent snów – umieszczając swojego syna (efekt inżynierii genetycznej) pragnął poprzez treningi i specyficzną naukę stworzyć „idealnego człowieka, człowieka na „miarę naszych czasów".


alt


– Pracując nad współczesną interpretacją tego utworu, zastanawialiśmy się nad takim też współczesnym rozumiem snu. Gdzie jest granica pomiędzy projekcjami, marzeniami czy mrzonkami a tzw. życiem rzeczywistym – mówi reżyser spektaklu, Kuba Kowalski. – Myślę, że relatywizm moralny wydaje się najciekawszym kluczem do zinterpretowania dzieła Calderona. W naszym zachodnim świecie wolny rynek, emancypacja kolejnych mniejszości narodowych czy seksualnych, rewolucje obyczajowe, wreszcie kult indywidualizmu wpompowują „liberalny światopogląd” do naszego krwiobiegu. Wraz ze zmianami obyczajowymi i rozwojem nauki przesuwają się granice tego co wolno, co dobre, odpowiedzialne, humanitarne. Sześćdziesiąt lat temu przeszczepy organów były tematem kontrowersyjnym; dzisiaj debatujemy nad wprowadzaniem GMO i inżynierią genetyczną. Czy to co kontrowersyjne dziś nie wyda się naszym wnukom banalnie oczywiste?


Akcja dramatu dzieje się w Polsce, jednak dla Calderona jest to jedynie umowna sceneria.
– Trudno było nie wykorzystać tej polskości pracując nad spektaklem – zauważa Julia Holewińska. – Nas jednak interesowały także mechanizmy kształtowania człowieka, w jaki sposób  idee często akurat modne i na czasie kreują jego postawy.


alt


Mimo że artyści wzięli na warsztat dzieło barokowe, słynące z przepychu i przeładowania, scenografia została zbudowana w minimalistyczny sposób. Aktorom zaś poruszającym się po scenie, towarzyszy muzyka grana na żywo. Fakt ten staje się niejako elementem rozpoznawczym przedstawień realizowanych przez Kubę Kowalskiego.
– Pewnym zgrzytem wydaje mi się odtwarzanie muzyki z taśmy czy płyty podczas spektaklu. Przecież przedstawienie dzieje się tu i teraz. Pomysł ten nie jest nowy, już w poprzednim moim spektaklu „Ciała obce” grze aktorskiej towarzyszyła muzyka na żywo – podkreśla reżyser.

Nie trudno zauważyć, że wyrasta nam bardzo ciekawy twórczy duet. Kuba Kowalski, nie tylko jest reżyserem teatralnym z wykształcenia, studiował także sinologię na Uniwersytecie Warszawskim i w National Taiwan Normal University w Tajpej na Tajwanie. Był asystentem Krystiana Lupy przy pracy nad spektaklem „Zaratustra” według Fryderyka Nietzschego w Starym Teatrze w Krakowie. Współpracował z innymi polskimi teatrami na ich deskach wystawiając np. „Kotkę na rozpalonym blaszanym dachu” Tennessee Williamsa (Teatr Polski w Poznaniu), czy „Wichrowe wzgórza” wg Emily Brontë (Teatr Studio w Warszawie).


alt


Julia Holewińska zaś to dramatopisarka i dramaturżka. W 2010 roku za sztukę „Ciała obce” otrzymała Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. Ta sama sztuka w 2012 roku znalazła się w finale Stückemarkt i Prix Europa. Jej sztuki tłumaczone były na angielski, włoski, hiszpański, niemiecki, rosyjski i kataloński. Jest autorką i współautorką adaptacji scenicznych. Jako dramaturżka współpracowała z Kubą Kowalskim przy spektaklach („Kotka na rozpalonym blaszanym dachu”, Teatr Polski w Poznaniu, „Ciała obce” Teatr Wybrzeże, „Wichrowe wzgórza”, Teatr Studio).

Jaką postawę przyjmuje wobec tak twórczego tandemu dyrektor Teatru Wybrzeże Adam Orzechowski?
– Nie bywałem na próbach codziennie. Uważam, że twórca musi mieć pewną przestrzeń wolności, ale oczywiście, co jakiś czas zaglądałem, jeśli uważałem, że coś można rozwiązać inaczej, to sugerowałem zmiany – mówi  Adam Orzechowski,  dyrektor Teatru Wybrzeże.
Obecnie przedstawienie „Życie jest snem” grane jest na Scenie Kameralnej w Sopocie, w przyszłości spektakl ten będzie można obejrzeć także na deskach Malarni w Gdańsku.


alt


„Życie jest snem” to filozoficzny dramat o odwiecznych złudzeniach człowieka i iluzoryczności ludzkiej egzystencji – to prawdopodobnie najwybitniejsze osiągnięcie Pedro Calderóna de la Barca. Akcja sztuki umieszczona została w umownej scenerii – w Polsce, na dworze króla Basilia. Narodzinom jego syna – Segismunda towarzyszą znaki wskazujące, że stanie się on w przyszłości krwiożerczym tyranem, zabije swojego ojca, a kraj pogrąży w nędzy i wojnie. Basilio, chcąc zapobiec spełnieniu się przepowiedni, nakazuje więc uwięzić księcia w wieży na odludziu. Nikt w królestwie nie wie o jego istnieniu. W obliczu śmierci pragnie przekonać się o prawdziwości zaklęcia, dlatego też rozkazuje przenieść uśpionego syna do pałacu. Eksperyment okazuje się jednak opłakany w skutkach – Segismundo, badając granice zwróconej mu nagle wolności, morduje, plugawi i gwałci.

ŻYCIE JEST SNEM – NAJBLIŻSZE SPEKTAKLE
4-5 kwietnia, godz. 19.00
6 kwietnia, godz. 17.00
Scena Kameralna
Sopot

Urszula Abucewicz
fot. Teatr Wybrzeże

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież