Jesteśmy w roku 1918. Od nas będą zależały istnienie i przyszły kształt Polski. Tylko współpracując, możemy wskrzesić Ojczyznę i obronić ją przed wrogami. Instytut Pamięci Narodowej zachęca do podróży w przeszłość i wspólnej walki o niepodległość. Tak! Otóż ukazała się gra planszowa opracowana wspólnie z historykami IPN. Nosi nazwę "Niepodległa". Została wydana z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. „Niepodległa” to jest edukacyjna gra planszowa Instytutu Pamięci Narodowej, która poprzez naukę i zabawę ukazuje wydarzenia, które doprowadziły do odzyskania przez Polskę niepodległości.
Mechanika gry ma charakter kooperacyjny i jest oparta na kościach i kartach. Gra ma dwa warianty, czyli podstawowy (30 min.) i zaawansowany (90 min.), jest przeznaczona dla 2 do 4 graczy w wieku od 12 lat.
Akcja obejmuje wydarzenia z lat 1910–1920, z naciskiem na okres od wybuchu I wojny światowej do odzyskania niepodległości w 1918 r.
Plansza przedstawia obszar przyszłej Polski. Gracze podejmują działania właściwe bohaterom czasów walk o niepodległość: starają się szerzyć idee niepodległościowe, zabiegać o narodową zgodę oraz umacniać pozycję Polski na świecie. Jeżeli spełnią określone warunki, Polska odzyska niepodległość w finale 1918 r.
Jednak mimo odzyskania suwerenności Polska może przestać istnieć, jeśli graczom nie uda się stawić czoła decydującym wyzwaniom – konferencji pokojowej w Paryżu, pracy nad utworzeniem nowej administracji państwowej, a także walce o granice, powstaniom w Wielkopolsce i na Śląsku oraz wojnie polsko-bolszewickiej.
Jak wyjaśnia Krzysztof Drażba, naczelnik biura edukacji narodowej gdańskiego IPN-u, gra różni się od pozostałych planszówek, bo nie ma tu elementu rywalizacji. Polacy, mimo przeciwności i wzajemnych animozji, połączyli siły dla Niepodległej.
Rozszerzony wariant gry – do rozegrania w około 60–90 minut – ukazuje graczom ponad 80 postaci i wydarzeń historycznych, mających ścisły związek z odzyskaniem niepodległości przez Polskę. Wariant prostszy, którego rozegranie zajmuje nie więcej niż 20–30 minut, przeznaczony jest dla edukacji.
Grę na zlecenie Instytutu zaprojektował Jan Madejski. Konsultantem historycznym oraz autorem opracowania dołączonego do gry jest dr Wojciech Markert z Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Grę zilustrował Roman Kucharski. Wydaniem gry i opracowaniem redakcyjnym zajęli się pracownicy Biura Edukacji Narodowej IPN.
Gra może być też ciekawą propozycją na świąteczny prezent.
ASG
- 08/11/2019 19:41 - ShakespearE’S CAPE – zaklęty Teatr
- 17/04/2019 17:23 - Nikt nam nie weźmie big-beatu…
- 06/03/2019 07:35 - Wojciech Fułek zaprasza na cykl spotkań przy kawiarnianym stoliku
- 09/01/2018 18:41 - Repertuar Oliwskiego Ratusza Kultury
- 08/01/2018 15:37 - „Więcej niż słowa…”
- 06/12/2017 14:09 - Jan Pietrzak w Sali BHP: satyrą i piosenką PRL opisany
- 20/05/2015 09:39 - 20-lecie pracy artystycznej Moniki Grzelak
- 21/12/2014 19:51 - Arkadiusz Hronowski: Nie czuję się zbawcą