Klub gdańskiego "kokosa" - liderzy w klubie "400" » Ponad 270 tys. zł netto zarobiła w ub. roku prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Raptem 120 tys.... "Nie dla slalomu tramwajowego" » "Stop arogancji władzy", "Nie dla slalomu tramwajowego", "Boimy się, że nasze domy się zawalą", "Kto... Jakie prawo, taka jazda » W natłoku, wielu wydarzeń, tych ważnych i takich mniej, wprowadzane są kolejne zmiany, w moim przeko... Tysiące odwiedzających "Wiosnę w ogrodzie" » W dniach 11-12 maja na terenie Pomorskiego Hurtowego Centrum Rolno-Spożywczego Rënk odbyła się 21. e... Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Musimy pilnować interesów Polski » O agendzie w wyborach do Europarlamentu, determinacji do wygranej i mobilizacji wyborców do poparcia... Tylko kiosków żal » „W Oliwie do kiosku już nie skoczysz” informuje portal StaraOliwa.pl „To już definitywnie koniec pew... List otwarty w obronie praw księdza Michała Olszewskiego, prezesa Fund... » Dążenie do zemsty nigdy nie będzie sprawiedliwością. Nie będzie nią też żaden wyrok podyktowany zems... Pomorska lista PiS do Brukseli: Fotyga, Smoliński, Drelich, Rakowski..... » Portal wybrzeze24.pl dotarł do nieoficjalnej listy kandydatów Prawa i Sprawiedliwości w tegorocznych... Kataklizm blisko - 19 zł za godzinę parkowania » Czy godzina parkowania będzie kosztowała 19 zł? Według przepisów przyjętych przez posłów Zjednoczone... Genowefa Grabowska: Jaka suwerenność? » Kto wygrał w samorządach, dlaczego relokacja migrantów niczego nie rozwiąże, jakie CV powinien mieć ...
Reklama
Klub gdańskiego
czwartek, 16 maja 2024 11:18
Klub gdańskiego
Ponad 270 tys. zł netto zarobiła w ub. roku prezydent Gdańska
Arka o krok od awansu do elity
niedziela, 12 maja 2024 17:08
Arka o krok od awansu do elity
Piłkarze Arki Gdynia wykonali kolejny, ważny krok w drodze do
Lechia solidnie, obawy o kondycję Arki
piątek, 10 maja 2024 18:29
Lechia solidnie, obawy o kondycję Arki
I LIGA FORTUNA
Wszystko wskazuje, że spełnią się
Lechia efektownie przypieczętowała awans do Ekstraklasy
sobota, 11 maja 2024 18:35
Lechia efektownie przypieczętowała awans do Ekstraklasy
Lechia po szalonym meczu pokonała w Krakowie Wisłę 4:3 (2:2) i

Galeria Sztuki Gdańskiej

Noc Muzeów „W Zaułku”
niedziela, 29 sierpnia 2021 15:51
Noc Muzeów „W Zaułku”
Gdańska galeria sztuki „W Zaułku” na Noc Muzeów w sobotę,

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Śpiew morza
środa, 08 maja 2024 12:09
Śpiew morza
Szanowny Panie Łosiu,
piszę do Pana choć znamy się
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Tomasz Olenderek: Gdański terminal Krajowej Spółki Cukrowej S.A. będzie się rozrastał

Ocena użytkowników: / 5
SłabyŚwietny 
piątek, 31 lipca 2020 15:35

Rozmowa z Tomaszem Olenderkiem, Członkiem Zarządu KSC


- W październiku 2019 roku Krajowa Spółka Cukrowa S.A. oddała do użytku Terminal Cukrowy w Porcie Morskim Gdańsk, usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności. Ile już udało się Wam wyeksportować cukru z gdańskiego Terminalu?
Tomasz Olenderek: Eksport naszego cukru przez Terminal w Gdańsku odbywa się systematycznie, na bazie umów długo i krótkoterminowych. Do tej pory załadowaliśmy ponad 3300 kontenerów, w których wyeksportowaliśmy około 100 tys. ton cukru w różnym asortymencie.


- Przypomnijmy dlaczego KSC S.A. zdecydowała się na tą, wartą 100 milionów złotych inwestycję w Trójmieście?
Tomasz Olenderek: Uwolnienie rynku cukru w 2017 roku w Unii Europejskiej spowodowało znaczący wzrost wolumenów produkcji cukru u większości producentów w Europie. My również zdecydowaliśmy się na zwiększenie podaży, by zoptymalizować koszty produkcji i nie stracić części rynku na rzecz naszych zagranicznych konkurentów. Przy stałym popycie na cukier w UE, konieczne było stworzenie możliwości lokowania nadwyżek, na atrakcyjnych rynkach trzecich. Jest to możliwe, jeśli ma się zapewniony dostęp do infrastruktury, umożliwiającej masowy eksport cukru drogą morską, najlepiej własny terminal przeładunkowo-wysyłkowy. Dlatego w 2017 roku zdecydowaliśmy się na budowę Terminalu Cukrowego w Porcie Morskim Gdańsk, który uznaliśmy za najlepszą lokalizację.


- Czy to znaczy, że wcześniej nie eksportowaliście cukru?
Tomasz Olenderek: Oczywiście, że eksportowaliśmy, ale wcześniej głównie skupialiśmy się na wysyłkach wewnątrz UE. Eksport poza UE był ograniczany przez licencje wydawane w Brukseli. Po uwolnieniu rynku cukru te ograniczenia zostały zniesione i wówczas zaczęliśmy dynamicznie rozwijać eksport poza Europę. Jesteśmy liderem rynku cukru w Polsce, piątym graczem w UE, ale z racji naszej wagi, chcemy też być jeszcze mocniej obecni na innych rynkach. Jest to tylko możliwe dzięki transportom cukru drogą morską. Aby skutecznie konkurować na światowych rynkach z tańszym cukrem z trzciny cukrowej inwestujemy w poprawę parametrów produkcyjno-technicznych naszych cukrowni i w obszar logistyczno-magazynowy. Musimy mieć doskonałe produkty, wytwarzane po najniższej cenie, i móc elastycznie reagować na popyt. Nowoczesna infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa w Terminalu Cukrowym w Gdańsku pozwala nie tylko na szybki rozładunek cukru ze specjalnie przygotowanych kontenerów i autosilosów, ale też na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych.

alt


- Czy inni producenci cukru, działający w Polsce, jak Nordzucker, Sudzucker czy Pfeifer & Langen mają takie terminale?
Tomasz Olenderek: W Polsce? Nie, ale w Niemczech i Belgii, tak- podobnie jak inne duże europejskie koncerny cukrownicze. Reforma rynku cukrowego, wprowadzona przez Komisję Europejską, w tym zniesienie tzw. kwot cukrowych, dużo zmieniła na europejskim rynku. Spadająca rentowność produkcji wymusza zamykanie cukrowni przez naszych konkurentów. W ubiegłym i obecnym sezonie w UE zamknięte zostało 7 cukrowni. Naszym celem jest rozwijać produkcję cukru z polskiego buraka cukrowego, eksportując nadwyżki. Inwestycja warta 100 milionów złotych została zrealizowana w ekspresowym tempie. Przypominam, że umowę dotyczącą dzierżawy nieruchomości pod budowę naszego Terminalu podpisaliśmy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. w listopadzie 2017 roku. W październiku 2019 roku, a więc po niecałych dwóch latach Terminal Cukrowy został uruchomiony, i rozwinęliśmy eksport cukru drogą morską. Terminal Cukrowy w Gdańsku to inwestycja prorozwojowa, zwiększająca nasze możliwości eksportowe przy jednoczesnej dywersyfikacji geograficznej odbiorców. Dla nas konieczna, ale też bezpieczna.


- Czy budowa Terminalu Cukrowego w Gdańsku została sfinansowana z kredytów bankowych?
Tomasz Olenderek: Nie, w całości ze środków własnych. Zawsze staramy się odpowiedzialnie podchodzić do naszych inwestycji, nie zwiększając niepotrzebnie kosztów, w tym przypadku odsetkowych. Banki po zniesieniu systemu kwot ostrożnie podchodzą do długoterminowego finansowania podmiotów z naszej branży.


- Nie taniej byłoby jednak korzystać z usług niezależnych operatorów?
Tomasz Olenderek: W Polsce nie było dotąd tak specjalistycznej infrastruktury. Przypomnę, że na nasz Terminal składa się między innymi: silos o pojemności 50 tysięcy ton, pakownia cukru, magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 tysięcy ton i wysokości użytkowej 12 metrów. Budowa Terminalu Cukrowego była decyzją strategiczną, dokładnie przeanalizowaną. Posiadanie własnej infrastruktury daje nam niezależność, zwiększa elastyczność w reagowaniu na popyt, dzięki czemu możemy sprzedać więcej cukru. Tym samym spełniamy wymagania londyńskiej giełdy handlującej cukrem. Posiadanie specjalistycznego terminalu ogranicza konieczność wynajmowania powierzchni magazynowych w zewnętrznych firmach, co przyczynia się do zoptymalizowania kosztów logistycznych.


- Terminal miał umożliwić wysyłkę do 3 000 ton cukru jednego dnia. Czy udało się osiągnąć taki poziom?
Tomasz Olenderek: Rozwój obszaru logistyczno-magazynowego jest dla nas priorytetem. Terminal został uruchomiony w październiku 2019 roku. Obecnie kończymy budowę placów manewrowych, parkingów dla samochodów ciężarowych i osobowych, a także modernizację torów kolejowych, co umożliwi bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową na 3 ha terenu. W IV kwartale planujemy oddanie do użytku nowoczesnej załadowarki, która umożliwi bezpośrednie ładowanie worków z cukrem do ładowni statków. To pozwoli nam osiągnąć możliwości wysyłki do 3 000 ton jednego dnia.


- Terminal Cukrowy w Gdańsku daje możliwość sprzedaży eksportowej cukru drogą morską w ilości, co najmniej 300 tys. ton rocznie. Dokąd wysyłacie swój cukier?
Tomasz Olenderek: Spożycie cukru w Europie od wielu lat utrzymuje się na tym samym poziomie. Interesuje nas obecność na rynkach, gdzie rośnie spożycie cukru, a więc głównie na Bliskim Wchodzie, w Afryce i Azji.


- Ile osób pracuje obecnie w terminalu KSC w Gdańsku?
Tomasz Olenderek: Do tej pory zatrudniliśmy w Terminalu Cukrowym kilkudziesięciu nowych pracowników: logistyków magazynierów, wózkowych, w większości z Trójmiasta. Jeśli nastąpi wzrost wolumenu eksportu, co prognozujemy, będziemy zwiększać zatrudnienie, płacić więcej podatków przyczyniając się do rozwoju społeczno-gospodarczego tego regionu.


Inne artykuły związane z:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież