"Ściśle Jawne" w Telewizji Republika » W niedzielę o 20:00 nowy program "Ściśle Jawne" w Telewizji Republika.Prowadzący Piotr Nisztor przed... Klub gdańskiego "kokosa" - liderzy w klubie "400" » Ponad 270 tys. zł netto zarobiła w ub. roku prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Raptem 120 tys.... "Nie dla slalomu tramwajowego" » "Stop arogancji władzy", "Nie dla slalomu tramwajowego", "Boimy się, że nasze domy się zawalą", "Kto... Jakie prawo, taka jazda » W natłoku, wielu wydarzeń, tych ważnych i takich mniej, wprowadzane są kolejne zmiany, w moim przeko... Tysiące odwiedzających "Wiosnę w ogrodzie" » W dniach 11-12 maja na terenie Pomorskiego Hurtowego Centrum Rolno-Spożywczego Rënk odbyła się 21. e... Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Musimy pilnować interesów Polski » O agendzie w wyborach do Europarlamentu, determinacji do wygranej i mobilizacji wyborców do poparcia... Tylko kiosków żal » „W Oliwie do kiosku już nie skoczysz” informuje portal StaraOliwa.pl „To już definitywnie koniec pew... List otwarty w obronie praw księdza Michała Olszewskiego, prezesa Fund... » Dążenie do zemsty nigdy nie będzie sprawiedliwością. Nie będzie nią też żaden wyrok podyktowany zems... Pomorska lista PiS do Brukseli: Fotyga, Smoliński, Drelich, Rakowski..... » Portal wybrzeze24.pl dotarł do nieoficjalnej listy kandydatów Prawa i Sprawiedliwości w tegorocznych... Kataklizm blisko - 19 zł za godzinę parkowania » Czy godzina parkowania będzie kosztowała 19 zł? Według przepisów przyjętych przez posłów Zjednoczone...
Klub gdańskiego
czwartek, 16 maja 2024 11:18
Klub gdańskiego
Ponad 270 tys. zł netto zarobiła w ub. roku prezydent Gdańska
Texom Stal - Energa Wybrzeże LIVE 52:28
piątek, 17 maja 2024 20:18
Texom Stal - Energa Wybrzeże LIVE 52:28
W sobotę o godz. 16.30 w Rzeszowie rozpocznie się mecz Texom Stali
Lechia już świętuje, Arka musi postawić kropkę nad i, jubileusz Budziwojskiego
piątek, 17 maja 2024 17:04
Lechia już świętuje, Arka musi postawić kropkę nad i, jubileusz Budziwojskiego
I LIGA FORTUNA
Szybki powrót Lechii do Ekstraklasy. Po roku
Osłabiona Lechia ukarała nieskuteczną Arkę
niedziela, 19 maja 2024 21:03
Osłabiona Lechia ukarała nieskuteczną Arkę
Prawdziwy dreszczowiec zobaczyli kibice na Polsat Plus Arena. Lechia

Galeria Sztuki Gdańskiej

Barbara Gruszka – nowe spojrzenie
niedziela, 12 maja 2024 14:51
Barbara Gruszka – nowe spojrzenie
Moje zafascynowanie malarstwem Barbary Gruszki pojawiło się po

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Śpiew morza
środa, 08 maja 2024 12:09
Śpiew morza
Szanowny Panie Łosiu,
piszę do Pana choć znamy się
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Korytarz Transportowy Bałtyk-Adriatyk

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
środa, 30 maja 2012 14:40

„Kolejowy korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk – perspektywy na przyszłość”, to temat seminarium, które odbyło się 29 maja w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Wzięli w nim udział m.in. przedstawiciele ministerstw transportu z Czech, Słowacji, Słowenii i Włoch, operatorów kolejowych i zarządców infrastruktury transportowej.




To już kolejna inicjatywa organizowana w ostatnim czasie na Pomorzu na rzecz szlaku transportowego Północ – Południe. Infrastruktura kolejowa tego szlaku w nomenklaturze UE została określona mianem korytarza kolejowego nr 5. Zaczyna się on w Gdyni, kończy zaś – w Trieście. Uruchomienie korytarza jest planowane na rok 2015.


alt


Podkreślenie ważności przewozów kolejowych i intermodalnych, realizowanych w ramach korytarza, jest związane z ekologicznym aspektem przewozów transportowych, stąd szlak Bałtyk – Adriatyk często jest określany jako zielony korytarz. Przewozy kolejowe zużywają trzykrotnie mniej energii niż przewozy transportu drogowego, są także bardziej bezpieczne. Koncepcja tworzenia „zielonych korytarzy transportowych” powinna stanowić ważne wyzwanie dla przyszłego rozwoju transportu Unii Europejskiej, w tym Polski. W tym kierunku zmierza większość unijnych dokumentów, m.in. Biała Księga Polityki Transportowej postulująca, aby udział przewozów intermodalnych w strukturze ruchu do 2030 kształtował się na poziomie 30 proc. Realizacja tego postulatu będzie niezwykle trudna dla Polski, udział bowiem transportu intermodalnego w przewożonych towarach występuje w naszym kraju na poziomie zaledwie 3-4 proc.


alt


Gdańskiemu seminarium towarzyszyło posiedzenie Rady Wykonawczej Korytarza Kolejowego nr 5, tworzonej przez przedstawicieli ministerstw transportu państw członkowskich UE, przez których terytorium przebiega korytarz. Celem tego spotkania, organizowanego przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jest dyskusja na temat modelu konsolidacji środowiska biznesowego, złożonego z zarządców infrastruktury transportowej i operatorów kolejowych, z jednostkami publicznymi i wspólnych działań na rzecz kolejowego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk w Polsce.


alt



Podczas seminarium usłyszeliśmy, iż Pomorze stawia na transport kolejowy. Już za trzy lata część towarów, które trafiają do nas drogą morską, będzie dalej jechała pociągami. Zużywają one trzy razy mniej energii niż transport drogowy. Są też bezpieczniejsze.


Marszałek Mieczysław Struk powiedział, że transport kolejowy w naszym kraju wykorzystywany jest tylko w czterech procentach. Potrzebna jest poprawa infrastruktury kolejowej. Musi zostać skończony remont linii E65, trzeba też wybudować most kolejowy na Motławie oraz zmodernizować linię kolejową od portu morskiego w Gdańsku do Pruszcza Gdańskiego. W rejonie Tczewa – zapewnił marszałek Struk - powstanie też tak zwany suchy port kolejowy. Województwo chce pozyskać środki na te inwestycje z Unii Europejskiej.


Tymczasem jak twierdzi Piotr Stomma z Ministerstwa Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej, konieczne jest również nawiązanie współpracy z innymi krajami. Trzeba utworzyć wspólny punkt zamawiania tras transportowych w całym korytarzu lub na jego odcinkach.


Lokalizacja kontynentalnej części korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk obejmuje obszar od portów w Gdyni i w Gdańsku do portów północnego Adriatyku, Włoch i Słowenii, choć odgałęzienia korytarza sięgają także basenów M. Egejskiego i Czarnego. Długość korytarza wynosi 1700 km. W regionach, które przecina żyje 55 milionów ludzi z pięciu krajów członkowskich UE. Skandynawska część korytarza obejmuje zaś połączenie od Oslo aż do Karlskrony. Szwedzka część korytarza objęta została statusem „autostrady morskiej Gdynia-Karlskrona”.


Wypełnienie korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk w Polsce stanowią linia kolejowa E-65 oraz autostrada A1. Oba te projekty znajdują się bardzo wysoko na liście priorytetowych inwestycji zarówno w skali kraju jak i Wspólnoty. Wyrazem tego było między innymi wpisanie przebudowy linii E-65 i budowy autostrady A-1 na listę 30 priorytetowych osi transportowych Trans-Europejskiej Sieci Transportowej.

Wła-49


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież